Reč tela je univerzálna. Aj preto umožňuje balet spoluprácu tanečníkov rôznych kultúr a národností. O multikultúrnom charaktere Baletu SND, ktorý aktuálne pozostáva z dvadsiatky vynikajúcich sólistov, ako aj z vyše štyridsiatich členov zboru, sme sa porozprávali s jeho dramaturgičkou Evou Gajdošovou.
BRATISLAVA 6.12. 2016 (zazivasen.sk)
Je multikultúrnosť baletných súborov vo svete štandardným javom?
Takmer všetky baletné súbory sú dnes poskladané z tanečníkov z celého sveta. Tanec nepozná jazykové bariéry, čo umožňuje tanečníkom cestovať a nájsť si také pôsobisko, ktoré vyhovuje ich nárokom. Zároveň súbory nie sú odkázané iba na vlastné školy, ale môžu mať tanečníkov vlastne z celého sveta. Miešanie rôznych kultúr a škôl klasického tanca posúva úroveň a kvalitu baletného umenia. Výnimkou v oblasti národnostného zloženia súborov sú ruské telesá, ktoré majú dostatok vlastných kvalitných zdrojov, a teda aj menšie percento zahraničných tanečníkov.
Aká je situácia na Slovensku?
Súbor Baletu SND sa postupne rozširuje, aby mohol realizovať náročné inscenácie, ktoré vyžadujú veľké obsadenie. Každoročne pozývame na konkurz desiatky nových tanečníkov z celého sveta, vďaka čomu dopĺňame súbor o nových členov. Z pohľadu jeho histórie a vývoja môžeme dnešný súbor Baletu SND vnímať ako veľmi kvalitný a porovnateľný s tými európskymi.
Čo je motiváciou zahraničných tanečníkov pre angažmán v Balete SND?
Mnohých láka náš repertoár, ktorý kladie dôraz na klasické baletné tituly. V nich totiž majú možnosť ukázať svoju tanečnú techniku a zároveň získať nové skúsenosti. Niektorým sa páči miesto, ľudia, prostredie, divadlo. Každý tanečník má ambíciu posunúť sa vyššie, tancovať zaujímavé postavy a inscenácie, ale najmä spolupracovať so zaujímavými choreografmi, čo im Balet SND dnes ponúka.
Ako dlho u nás zahraniční tanečníci ostávajú?
V súčasnosti sa tanečníci nezvyknú viazať na jedno divadlo a spojiť s ním celú svoju kariéru ako to bývalo bežné v minulosti. Napriek tomu máme tanečníkov, ktorí u nás tancujú už siedmu či desiatu sezónu. Ich angažmán sa odvíja od toho, či im naše divadlo dokáže dať dostatok príležitostí na umeleckú realizáciu. Kariéra tanečníkov je krátka. Aj preto sa snažia ju čo najlepšie a najefektívnejšie využiť.
Určite existujú aj príklady slovenských tanečníkov, ktorí sa uchytili v cudzine.
Napriek tomu, že nepatríme k tanečným veľmociam, mnohí absolventi Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave sa pretancovali do svetových baletných domov. Roman Lazík a Nina Poláková sú vedúci sólisti Baletu Štátnej opery vo Viedni, Roman Novitzký a Miriam Kačerová-Novitzká pôsobia v balete v Stuttgarte, Jozef Varga je prvým sólistom v Het NationaleBallet v Amsterdame. A naša bývalá členka súboru Andrea Laššáková je sólistkou prestížneho Michailovského divadla v Petrohrade.