Rozhovor s choreografom a umeleckým riaditeľom Royal Russian Ballet


Royal Russian Ballet zatancuje romantický príbeh Romeo a Júlia

18. decembra zatancuje v bratislavskej Incheba Expo svetoznámy tanečný súbor Royal Russian Ballet v sprievode Českého národného symfonického orchestra romantický príbeh o zakázanej láske.

Bratislava/Rusko 25. novembra 2016 (webmagazin.teraz.sk)

Spoločne so súborom zavíta do Bratislavy aj úspešný choreograf a umelecký riaditeľ Ruského kráľovského baletu Anatoly Emelianov, ktorého sme vyspovedali.

Kde ste získal svoj tanečný tréning? 
Vyštudoval som v Perme na Štátnej baletnej škole, Mirgaripova trieda.

Ako dlho ste boli choreograf? 
Asi 15 rokov. Vyštudoval som oddelenie choreografie na Ruskej akadémii divadelného umenia (RATI-GITIS) v roku 2001.

Čo Vás inšpirovalo pracovať s tanečnicami a inými choreografmi?
Hudba, poézia, história, pokoj atď. Inšpiruje ma práca s nimi, ale nie účinkujúci. Som tiež inšpirovaný produkciou iných choreografov … samozrejme, ak sa mi páčia. Nemôže sa mi páčiť len celý balet, ale aj myšlienka; Nie choreografia, ale zámery autora. Čím viac budete vidieť a absorbovať, tým viac budete ponímať choreografiu. Choreograf vyjadruje svoje myšlienky s jazykom tanca. Objem výroby danej choreografie je ako kniha spisovateľa. Práca s Balanchine je pre mňa dôležitá. Videl som ako jeho abstraktné myslenie môže vyústiť do krásneho celku. A bol som veľmi inšpirovaný choreografom Jiřím Kyliánom – logika a hudba, príde na pokraj dokonalosti.

Vždy ste sa zamýšľali nad touto profesijnou dráhou? 
Nie. Spočiatku, po skončení baletnej školy, som sa stal baletný tanečník a nepremýšľal som o povolaní choreografa. Len som rástol, prechádzal životom a hľadal zmysel pre svoje hodnoty, chcel som sa vyjadriť. Našiel som to v choreografii. Je to pre mňa radosť, dávať na javisku, v prejave, túžby a impulz srdca. 

Je to Vaša životná práca? 
Nemôžem uveriť, že to je moja práca až do dnes, ale jednoducho … áno!

Čo je najväčšou výzvou zmien v choreografii? 
Nezmyselné produkcie, ktoré ani v ich slovníku ani v pláne nemôžu ospravedlniť svoju existenciu. Niekedy sú choreografi závislí na niečom definitívnom, strácajú originalitu tejto umeleckej formy.

Čo je najvzrušujúcejšie na vašej práci? 
Ja som osobne povzbudený v mnohých faktoroch. Napodiv politika, história mojej krajiny, a duchovné hodnoty života. Ale na prvom mieste je to všetko z hudby. Zmyslom mojej práce sú dlhodobé hodnoty a večné spomienky. Ako duchovný liečiteľ musím poctiť publikum, ktoré prišlo do divadla zažiť môj balet.
Niekedy sa moje “prestávky” premenia na krásny balet. Môžeme to porovnať s básnikom, ktorý píše poéziu. Najskôr sa inšpiruje, potom inšpirácie premení na krásnu báseň. Môžete vytvoriť balet, len tým, že pijete kávu – myšlienky musia zrieť vo vnútri, a potom sa otočia do tanca.

Máte pripravené ďalšie projekty? 
Mám veľa projektov, rodia sa často. Je však škoda, že nie je dostatok času na vykonanie všetkých z nich.

Čo by ste poradili mladým tanečníkom / umelcom, ktorí sa chcú stať profesionálmi? 
Ísť cieľavedome za dosiahnutím tohto cieľa. V balete, len tvrdá práca môže znamenať, že sa z tanečníka stane skutočný profesionál. Duchovne sa rozvíjať. To je dôležité. Inšpirovať sa tancom – ako pramenitou vodou.