Začínali v sliačskom hoteli. Pozrite si fotky z prvého vystúpenia SĽUK-u


SĽUK

Hoci chýrny súbor pobudol v Sliači krátko, bola to éra jeho zrodu a začiatok úspešnej umeleckej dráhy.

 

 

BRATISLAVA, 19. septembra 2018 (myzvolen.sme.sk, Emil Šimončík)

Málo sa vie, že Slovenský ľudový umelecký kolektív (SĽUK), ktorý si v budúcom roku pripomenie 70. výročie svojho vzniku, odštartoval svoju slávnu kariéru na strednom Slovensku v kúpeľnom meste Sliač. V priestoroch sliačskeho Grand hotela Škubňa (neskôr premenovaný na Hotel Hron) tvoril a nacvičoval svoje prvé programy.

S myšlienkou založiť ľudový umelecký súbor prišiel v roku 1948 Ondrej Pavlík. Pripravoval program celoštátnych osláv 5. výročia SNP a mal v úmysle spojiť všetky existujúce ľudové amatérske súbory. Chcel, aby na tomto veľkolepom podujatí medzinárodného významu vystúpili s jednotným programom.
Myšlienku podporoval aj vtedajší povereník školstva Ladislav Novomeský. Prvým zamestnancom SĽUK-u sa stal bývalý riaditeľ rozhlasu Emil Rusko a 17. novembra 1948 ho vymenovali za riaditeľa súboru. Umeleckým vedúcim sa stal Pavel Tonkovič. Členmi prípravnej komisie boli aj hudobní skladatelia Alexander Moyzes, Andrej Očenáš či herec a divadelný režisér Karol L. Zachar.
Zvolenská premiéra

Od januára do mája 1949 sa robil po Slovensku nábor do tanečného súboru, speváckeho zboru a orchestra. Na konkurz sa prihlásilo 900 uchádzačov, komisia ich vyskúšala 700.

Prvé kroky a prvé akordy. Nesmelé tváre, ťažké dlhotrvajúce skúšky plné prekvapení a nezdarov, únava po tanci a speve, to všetko sa opakovalo v mysli aj nádejného huslistu Martina Kíšika z Veľkej Lúky, ktorý nastúpil do prvého orchestra SĽUK-u. A s podobnými pocitmi nastupovali ďalší, ktorí stáli pri jeho zrode.

Už 1. mája 1949 doň nastúpilo 38 tanečníkov, 15. mája 45 členov speváckeho zboru a 1. júna 18 členov orchestra. Na tvorbe programov SĽUK-u sa v jeho začiatkoch podieľal okrem hudobného skladateľa Alexandra Moyzesa aj choreograf Štefan Toth, dirigent Milan Novák, zbormajster Vladimír Adamec a návrhárka krojov Irena Tonkovičová.

S prvým umeleckým programom vystúpil SĽUK na celoštátnych oslavách 5. výročia SNP vo Zvolene 29. augusta 1949. Zožal obrovský úspech. Po zvolenskej premiére nasledovala šnúra vystúpení po celom Slovensku. Odvtedy nechýbal na žiadnom

Stretnutie po desiatich rokoch

Za najvýraznejšiu osobnosť v histórii súboru je považovaný tanečník, choreograf, umelecký vedúci a režisér Juraj Kubanka. V súbore pôsobil od jeho vzniku až do roku 1993.

Svoju pečať mu vložila aj tanečná sólistka Hedviga Melicharová, choreograf Martin Ťapák, tanečníci Ladislav Ševčík, bratia Antalíkovci, hudobný skladateľ Svetozár Stračina či koncertný majster Rinaldo Oláh, ktorého nazývali aj Paganíny zo Zvolenskej Slatiny.

Týchto priekopníkov úspešne nasledovali choreografovia Jaroslav Moravčík, Ján Ďurovčík, Martin Urban, tiež dirigent Štefan Molota, dramaturg Vladimír Kysel, primáš Ján Berky Mrenica, ale aj ďalší umelci.

Za desiatky rokov absolvoval SĽUK tisícky vystúpení doma aj v zahraničí. Ich vystúpeniam tlieskali milióny divákov vo viac ako šesťdesiatich krajinách sveta. So súborom pracovali desiatky choreografov, autorov hudby, viac ako tisíc tanečníkov, spevákov a takmer štyristo hudobníkov.

Aj keď SĽUK pobudol v Sliači krátko, od roku 1950 sídli v Bratislave, bola to éra jeho zrodu a začiatok úspešnej umeleckej dráhy, na ktorú sa nezabúda.

Tak to bolo aj na stretnutí nielen „sľukárov“ po desiatich rokoch v Sliači tam, kde sa to začalo – v hoteli Hron. Bolo to pekné posedenie so spomienkami aj chlapským zastrájaním. S rozbreskom rána niesla sa hronskou dolinou pieseň Hej, hej, slnko vychodí.

DAR PRE BANSKÚ BYSTRICU


Dar Divadlo Štúdio tanca

Divadlo Štúdio tanca v Banskej Bystrici oslavuje tento rok 20 rokov od svojho vzniku. Pri tejto príležitosti vyrazil tanečný súbor do ulíc, aby potešil obyvateľov mesta Banská Bystrica a všetkých fanúšikov divadla.

 

BRATISLAVA, 17. septembra 2018 (studiotanca.sk)

Dialo sa tak na viacerých “spotoch” priamo v samotnom centre mesta. Tí z vás, ktorí ste prechádzali v dňoch od 12. do 14.9.2018 cez Banskú Bystricu, mali ste možnosť postrehnúť, že tam bolo o čosi viac rušno ako obvykle. Okolie Barbakanu a pešej zóny na Námestí SNP ožilo, a nabilo sa energiou, práve vďaka tanečnému súboru Divadla Štúdio tanca.

Tanečníci ďakovali mestu spôsobom a formou, ktorá im je najbližšia – pohybom a tancom.

Niektorí z vás len neveriacky pozerali, iní sa pri nás aj zastavili a prehodili pár slov. Ďalší sa dokonca stali stredobodom choreografie, ktorú si tanečníci pripravili a veríme, že na ňu len tak ľahko nezabudnú.

Pre všetkých umelcov a tanečníkov nevynímajúc je veľmi dôležitá spätná väzba a reakcia publika. Tá samozrejme prišla a bola veľmi pozitívna z čoho máme veľkú radosť. Aj keď máme tanec veľmi radi, tancujeme predovšetkým pre všetkých vás “tam vonku”.

Ďakujeme, že aj vďaka vám tu sme už 20 rokov! Ideme ďalej…

Fotoreport nájdete na tomto linku. 

SĽUK oslávil 69 rokov


Slovenský ľudový umelecký kolektív si pripomínal 69. výročie svojho založenia.

 

BRATISLAVA, 11. septembra 2018 (priekopnik.sk)

Kde bolo tam bolo, bol raz jeden SĽUK

Bolo to v lete, presne 5.9.1949, keď sa v hlave Ondreja Pavlíka, ktorý vtedy bol zástupcom povereníka školstva v Banskej Bystrici a v roku 1945 – 1948 prednášal na PF v Banskej Bystrici, zrodila myšlienka založiť ľudový umelecký súbor. Pripravoval totiž program na oslavy 5. výročia SNP, ktorého súčasťou malo byť vystúpenie amatérskych súborov ako celku nesúceho sa v umeleckom duchu. S výraznou podporou Ladislava Novomestského, ktorý pôsobil ako básnik, redaktor, novinár dokonca politik sa mu podarilo vybudovať profesionálny ľudoví umelecký súbor-SĽUK. Vtedajším prvým oficiálnym zamestnancom a zároveň riaditeľom sa stal 17. novembra 1948 Emil Rusko. Ďalej bol vymenovaný aj umelecký vedúci Pavol Tonkovič. Ten navštevoval meštianku v Slovenskej Ľupči a v rokoch 1924-1927 študoval na Št. učiteľskom ústave v Banskej Bystrici. Ďalšími členmi okrem iných boli napríklad Andrej Očenáš, ktorý vyštudoval za učiteľa v Banskej Bystrici, či Alexander Moyzes známy dielami ako napríklad Tance z Pohronia, či Tance z Gemera. Konkurz do SĽUK-u trval približne 4 mesiace, oň prejavilo záujem približne 1000 uchádzačov z celého Slovenska. Obsadzované boli pozície do tanečného zboru, ako aj do súboru a do orchestra. Svoje prvé priestory mu boli poskytnuté v hoteli Štubňa na Sliači. Prvé vystúpenie mal SĽUK 29. augusta 1949 pod Zvolenským zámkom, čo zanechalo obrovský dojem nielen u divákov, ale aj v umeleckej verejnosti. Za premiérou vo Zvolene nasledoval vlakový zájazd po Slovensku, ktorý len potvrdil svoju úspešnosť.

SĽUK je nositeľom ľudových tradícií, ktoré prezentuje v podobe programových predstavení. Stále sa rozvíja a nebojí sa siahnuť po nových výzvach a žánroch, o čom svedčia aj nové projekty ako napr. hudobný projekt Ornamenty, muzikantská veselohra pre deti Zvuky nie sú muky, tanečná inscenácia Chorea Slovaca alebo hudobno-tanečný program Krížom-krážom. Celá jeho tvorba pôsobí ako celok umeleckých výtvorov, na ktorých sa podieľa široký okruh spolupracovníkov: skladateľov, výtvarníkov, pracovníkov z oblasti folkloristiky, pedagógov, choreografov a pod. Počas svojho umeleckého pôsobenia, ktorým SĽUK vo svojom vývoji prešiel, sa  zúčastňovalo mnoho významných a kreatívnych osobností. Medzi nezabudnuteľné osobnosti pôsobiace v SĽUK–u, patria Heda Melicherová, bratia Antalíkovci, Rinaldo Oláh, Ján Berky a mnohí ďalší. Dá sa povedať, že najdôležitejším článkom SĽUK–u je tanečný súbor zložený z 26.tich profesionálnych tanečníkov. Ich bohatý repertoár je štylisticky a formou veľmi rôznorodý. Preto sa od každého jedného interpreta vyžaduje neustála práca na sebe samom, a to nielen po technickej, ale i umeleckej stránke. Tanečníci tak svojim účinkovaním v SĽUK–u získavajú skúsenosti, či už v oblasti súčasného tanca, rôznych podôb javiskového pohybu i činohry. Svoje poslanie prezentovať tradičné ľudové umenie po celom Slovensku úspešne šíria a reprezentujú našu krajinu vo viac ako 60 štátoch.

Rada skúšam, ako sa dá telo poskladať, hovorí tanečnica


Zuzana Hanusová B-girl

Trénuje o piatej ráno, s priateľom vedie Školu breaku, jedinú tanečnú školu na Slovensku zameranú výlučne na štýl break dance, chodí na workshopy a súťaží s tanečnými legendami.

 

BRATISLAVA, 4. septembra 2018 (zena.sme.sk, Michaela Žureková)

Niekde medzi tým si ešte odskočí do klasickej práce v kancelárii, no inak je to tanečníčka telom aj dušou.

Zuzana Hanusová (28) sa breakingu, u nás známemu ako break dance, venuje už takmer desaťročie a patrí iba k málu slovenských žien, takzvaných b-girls, ktoré ho robia súťažne.

Tento tanec, ktorého začiatky sa datujú do 70. rokov, patrí k základným elementom hip-hopovej kultúry ako takej.

„Pre mňa osobne je krásne práve to, ako veľmi táto kultúra ľudí spája. Tanec sa mi páčil, odkedy si pamätám, dostala som sa k nemu ako malé dievča, najmä vďaka kamarátkam, ktoré našli hip-hopový kurz. V tej dobe to bolo niečo nové, čo k nám ešte len pomaly prenikalo,“ približuje Zuzana.

Chce dokázať niečo viac

Hoci sa spočiatku venovala najmä „freestyle dancu“, zaujali ju chlapci, ktorí tancovali break dance. Rozhodla sa, že sa od nich pár trikov naučí.
„Ako som postupne spoznávala podstatu breakingu, stále viac ma fascinoval.Bavila ma neuveriteľná voľnosť a to, ako môže človek využiť svoje predispozície aj nedostatky na vytvorenie svojho jedinečného štýlu. Zároveň ma baví prekonávať sa a dokázať niečo viac ako sa zvyčajne od ženy v tomto tanci očakáva,“ hovorí Zuzana.

Keďže aj v prípade tanca platí, že ak chce byť človek úspešný, musí sa neustále vzdelávať a posúvať, Zuzana s partnerom Dexterom to robia tiež.
„Pravidelne cestujeme do iných krajín, kde sa snažíme začleniť do miestnej tanečnej komunity a zdieľať medzi sebou skúsenosti, inšpirovať sa, zlepšovať techniku, ale aj porozumieť miestnej tanečnej kultúre,“ opisuje tanečnica.

Battle proti mužom je väčšia výzva

Dôležitá je tiež účasť na súťažiach, ktorých má Zuzana za sebou už pomerne dosť.

VIAC SA DOČÍTATE TU.

Všetko čo mám rád – TOP 10 Viacheslava Kruťa


Viacheslav Krut tanec

Talentovaný ukrajinský tanečník sa stal neodmysliteľnou súčasťou súboru Baletu SND a tešiť sa na neho môžete aj v predstaveniach novej divadelnej sezóny. Ktorých 10 vecí má vo svojom živote najradšej? Dozviete sa v článku!

 

BRATISLAVA, 30. augusta 2018 (zazivasen.sk, Eva Gajsošová)

KTO JE VIACHESLAV KRUŤ?

Demi-sólista Baletu SND

Absolvoval Baletnú akadémiu v Donecku na Ukrajine (2005) a neskôr Baletnú akadémiu Veľkého divadla v Moskve (2011). Pôsobil v Národnom divadle opery a baletu v Odese na Ukrajine (do roku 2013), kde stvárnil hlavné sólové postavy v klasických baletoch Luskáčik, Giselle, Labutie jazero, Márna opatrnosť, Sylfida, Don Quijote, Spiaca krásavica, Bajadéra a mnohých ďalších. Od roku 2014 do 2016 pôsobil v Divadle Stanislavského a Nemiroviča-Dančenka v Moskve, kde stvárnil postavy v baletoch: Labutie jazero, Bajadéra, Luskáčik, Esmeralda a ďalšie. V Balete SND účinkuje v inscenáciách Rafaela Avnikjana (Labutie jazero (Šašo, Pas de trois), Luskáčik (Černoško, Ruský tanec, Natálie Horečnej (Romeo a Júlia – Tak ako včera…(Lorenzov asistent), Borisa Eifmana (Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci – (Fiodor Karamazov) a ďalšie. V roku 2005 získal bronz na medzinárodnej baletnej súťaži Krištáľová črievička.

R O D I N A

Mama, otec a babička sú najdôležitejšími ľuďmi v mojom živote. Od malička som cítil ich podporu, dodnes mi pomáhajú a ja som im za to veľmi vďačný. Všetko, čo som dosiahol, je vďaka nim. Veľmi ich ľúbim.

V I K T O R I A

S Viktóriou sa poznáme tri roky a už takmer rok sme manželia. Hneď na začiatku som jej povedal, že chcem opustiť Rusko. O pol roka nato sme sa sťahovali do Bratislavy. Za ten čas, čo sa poznáme, sme si toho prešli veľa. Mám pocit, že sme spolu nie 3, ale 33 rokov :-)

Viacheslav Krut Viktoria

V našom vzťahu je dôležitá vzájomná podpora a pomoc. To, že sme obaja tanečníci, nám pomáha lepšie chápať jeden druhého a náročnosť našej profesie. Cením si na nej, že bola ochotná so mnou odísť z domova.

Viacheslav Krut tanec

T A N E C

Nedokážem si predstaviť svoj život bez tanca! Baletom sa zaoberám už devätnásť rokov. Vyštudoval som moskovskú štátnu akadémiu choreografiu (Bolshoi Ballet Akademy), no okrem baletu som sa venoval aj futbalu a boxu. Ale vždy nejakým magickým spôsobom prevážil balet.

Viacheslav Krut tanec 2

Svoju voľbu som nikdy neľutoval. Balet pre mňa znamená obrovskú prácu a disciplínu, vyvážené láskou a vášňou k tejto profesii. Krása a ľahkosť, ktorú divák vidí na scéne, stoja za tú námahu, ktorá sa, žiaľ, nezaobíde aj bez zranení. Keď však vstúpim na javisko, zabudnem na všetko na svete a začínať žiť iný život, stávam sa postavou, ktorú stvárňujem.

Viacheslav Krut tanec Esmeralda

Vždy sa snažím zatancovať postavu čo najlepšie, aby mal divák, ktorý ma sleduje, silný zážitok a vrátil sa do divadla, aby pozval aj ďalších, rodinu, priateľov. Pre toto všetko milujem svoju profesiu a dúfam, že si ešte dlho budem môcť vychutnávať.

F U T B A L

Od detstva mám rád futbal. Ako takmer každý chlapec som po večeroch hrával na dvore futbal, v desiatich som mal dokonca ponuku hrať ho profesionálne, ale musel som to odmietnuť z dôvodu prípravy na baletné súťaže a skúšok do Baletnej akadémie. Naďalej som sa snažil nevynechať futbalové zápasy, sledovať so záujmom a radosťou obľúbený tím, ktorý je St. Petersburg Zenit.

Viacheslav Krut futbal

 

CELÝ ČLÁNOK NÁJDETE TU.

HĽADÁME PERFORMEROV/SOMA PERFORMANCE


SOMA workshop

V rámci festivalu KRE:∏ uvádzame pohybovú SOMA performance, ktorú je možné uvádzať v niekoľkých verziách s rôznym počtom performerov. A preto hľadáme vás, mužov všetkých vekových kategórií, fyzických konštitúcií, či telesnej stavby.

 

BRATISLAVA, 23. augusta 2018 (zahradacnk.sk)

SOMA je vizuálno-pohybová performance, ktorá sa inšpiruje výtvarným umením a zobrazovaním ideálu krásy v ľudských dejinách. V tomto roku získala ocenenie Tanečná inscenácia roka a zároveň Objav roka na Českej tanečnej platforme v Prahe.

Workshop bude zameraný na tréning vnímavosti a prítomnosti tela prostredníctvom skúmania jeho základných fyziologických a anatomických princípov. Štúdiom telesnej kompozície sa odkrývajú nové možnosti pohybu, obnovujú sa vzťahy medzi naším telom a svetom, ktorý ho obklopuje. Účastník workshopu bude vedený k práci s telom ako zdrojom bohatej a neustálej aktuálnosti každého momentu.

MARTIN TALAGA je performer, tanečník a choreograf. Momentálne študuje na pražskej AMU choreografiu na magisterskom stupni. Svoje skúsenosti obohatil na mnohých workshopoch doma aj v zahraničí a tiež na choreografickej stáži v LABAN/TRINITY SCHOOL v Londýne. Ako interpret pôsobil externe v súbore Laterna Magika v Prahe a tiež v súbore SPITFIRE COMPANY. Ďalej spolupracoval aj s Radimom Vizvárym, Ondřejem Lipovským, Matthew Rogersom, Alexandrou Karabelas, súborom VERTE DANCE a ďalšími. Venuje sa aj choreografickej práci a to nielen pre tanečné a pohybové súbory, ale aj pre činoherné či alternatívne divadelné súbory (divadlo DISK, Geisslers Hofcomoedianten, Divadlo Spektákl). Spolu s mímom Markom Zelinkou založili divadelný tím PLAYboyz Marek Zelinka & Martin Talaga.

Dátum : 30.-31.8

Čas : 12.-15.00 hod.

Miesto : Stredoslovenská galéria /budova Pretória, Nám. Š. Moyzesa 25/

prihlasovanie na : zahradacnk@gmail.com

Workshop vyvrcholí uvedením tejto performancie v rámci programu festivalu v Stredoslovenskej galérii /budova Pretória, Nám. Š.MOYZESA/

Kubo v Tatrách zožal úspech


Kubo muzikál

Pozvánku na muzikál pod hviezdami prijali stovky ľudí.

 

BRATISLAVA 7. augusta 2018 (Korzár Spiš, SITA)

V sobotu vo večerných hodinách sa amfiteáter pod skokanskými mostíkmi na Štrbskom plese zmenil na divadelnú sálu s hviezdnou oblohou.
Česko-slovenský muzikál Kubo s príchuťou folklóru prilákal štyritisíc návštevníkov a zožal obrovský úspech.

Ani chladnejšia noc neodradila milovníkov folklóru od predstavenia, ktoré je naštudované na motívy filmu s rovnomerným názvom, v hlavnej úlohe s Jozefom Kronerom, akurát, že postavu Kuba tentokrát stvárnil Peter Brajerčík.
„Pán Króner bol veľký herec, ale nechcel som ho replikovať, bola to výzva, ktorej som sa uchopil po svojom. Som veľmi rád, že som si mohol zahrať pred toľkými ľuďmi, na takomto netradičnom pódiu a blízko domova,“ uviedol herec, ktorému Štrbské pleso ponúklo aj jeden špeciálny zážitok, keď tesne pred predstavením videl na vlastné oči v blízkosti mostíkov medveďa.

Škola tanca

V Kubovi mal svoje zastúpenie aj folklór.

Ako uviedol bývalý tanečník Lúčnice Michal Dudáš, ktorý spolu s Lúčnicou vystupoval pod mostíkmi aj minulý rok, atmosféra a scenéria na Štrbskom plese je neopakovateľná, je to niečo, čo do divadla nedáte.

Dejiskom folklórneho festivalu nebol len amfiteáter, ale aj samotné pleso, kde sa spievalo okolo Štrbského plesa s folklórnymi súbormi.
Folklóru sa návštevníci podujatia mohli priučiť v škole tanca a predstavili sa aj detské folklórne súbory.
Spoluorganizátorom podujatia bola Obec Štrba.

Folkloristi a breakdanceri sa spojili v netradičnom projekte Folcolor


Folcolor

Folklórny súbor Urpín a breakdanceri zo Zvolena sa vo štvrtok spojili v spoločnom vystúpení. Netradičné spojenie dvoch žánrov sa v rámci projektu Folcolor pre mesto tancovalo pred vynovenou budovou bývalého kina Hviezda.

BRATISLAVA, 5. augusta 2018 (MY Bystrica, Vanesa Čierna)

Nezvyčajné spojenie tradičného slovenského folklóru s moderným tanečným umením prilákalo desiatky ľudí pred vchod bývalého kina Hviezda. Budova, ktorá roky patrila medzi strašiaky mesta, získala nový šat vďaka umelcom Ivanovi Jakušovskému a združeniu Playground 89.

Premiéru tanečného vystúpenia folkloristov zo súboru Urpín a zvolenských breakdancových tanečníkov zo Stred crew si prišli pozrieť viacerí ľudia. O profesionalite umelcov svedčí aj fakt, že napriek neveľkému počtu tréningov prebehlo všetko dobre. „Čo sa týka vystúpenia určite by bolo čo zlepšiť. Vzhľadom na čas, čo sme mali na prípravu, teda asi 4 spoločné tréningy, komplikácie ohľadom spoločného mixu a veľkosti tanečného pódia to myslím dopadlo veľmi dobre,“ prezradil Matúš Chovan, tanečník zo Stred crew.

Dobré dojmy z vystúpenia mali aj tanečníci Folklórneho súboru Urpín. „S dnešným vystúpením sme boli nadmieru spokojní aj z toho dôvodu, že sme nečakali, že príde toľko ľudí, čo bolo príjemné prekvapenie,“ odôvodnil folklórny tanečník Tomáš Matejovič. Prepojenie žánrov nie je pre Urpín žiadnou novinkou. „Naši tanečníci už tancovali skoro každý štýl, keďže sme často hosťovali aj v tanečných predstaveniach v Štátnej opere, tancovali sme aj rôzne swingové veci,“ dodal tanečník Matejovič.

Návštevníkov však nezaujal len tanec. Po dobe sa zmenila aj podoba bývalého kina na Skuteckého ulici. Túto zmenu majú na svedomí umelci zo združenia Playground 89 a Ivan Jakušovský. Reakcie Banskobystričanov na výsledok sú podľa autorov pozitívne. Roman Weis z Playground 89. „Zistili sme, že ľudia viac reagujú na figurálnu maľbu a na postavy ako na písmo. Preto sme zvolili ľudovú tematiku“ vysvetlil Roman Weis z Playground 89, ktorý sa spolupodieľal na maľovaní. Výber budovy nebol náhodný, bývalé kino patrilo roky k mestským strašiakom. „Myslím, že táto maľba vyvoláva rešpekt aj pri začiatočníkoch s grafitmi a vzbudzuje rešpekt. Nemyslím, že by niekto maľbu poškodil,“ dodal Weis.

Všetko vzniklo vďaka projektu Folcolor pre mesto. Projekt mal dve fázy. Prvá fáza zmenila vizuál budovy bývalého kina na Skuteckého ulici. Druhou fázou bolo spoločné tanečné vystúpenie. Nápad na Folcolor pre mesto vznikol v decembri 2017.

ROZLÚČKA S PUBLIKOM, ALE AJ ČLENKOU SÚBORU – POSLEDNÝM PREDSTAVENÍM SEZÓNY BOLA ROMANTICKÁ GISELLE


Jonatan Lujan Hilarion, SND GIselle

Balet od hudobného skladateľa Adolphe Charlesa Adama Giselle môžete vidieť na scéne Baletu SND už druhú sezónu. Silný a dojímavý príbeh o dievčine, ktorú podvedie muž z vyššej spoločnosti a ona na následky sklamania zomiera sa teší priazni publika natoľko, že je takmer neustále vypredané. Možno aj preto sa mu ušla možnosť byť rozlúčkou s uplynulou divadelnou sezónou.

 

BRATISLAVA, 23. júla 2018 (zazivasen.sk, Natália Jabůrkova)

Balet Giselle, mal prvú premiéru v roku 1841 v Paríži, a je ukážkovým príkladom estetiky obdobia romantizmu, na čom má zásluhu nielen dojímavý romantický príbeh libretistov Théophila Gautiera a Julesa-Henriho Vernoya de Saint-Georgesa, ale aj melodická a rytmická ľahkosť hudby. Tento romantický balet reflektoval dianie v literatúre, výtvarnom umení aj spoločnosti a stal sa plnohodnotným dramatickým tvarom.

Giselle SND

So súborom Baletu SND ho naštudoval Rafael Avnikjan, pričom tento titul je jeho druhým naštudovaním romantického diela. Prvé naštudovanie prebehlo počas jeho pôsobenia v Balete SND v sezóne 1999/2000: ,,Každý balet inscenujem nanovo, vždy pridám nové mizanscény, kroky, variácie. Ale načo meniť zmysel, obsah, postavy? Zároveň sa však musím držať pôvodného libreta, partitúry a choreografického konceptu, to je pre mňa záväzné. Giselle bude už na prvý pohľad iná vďaka nádhernej scéne a kostýmom dvoch vynikajúcich hosťujúcich výtvarníkov – Juana Guillerma Novu a Lucu dall’Alpiho. Výnimočnosť baletov však robia hlavne tanečníci. Vtedy som robil s celkom iným súborom, dnes je úroveň súboru inde, je tu veľa mladých šikovných tanečníkov. Moje nároky sa nezmenili, vždy chcem od tanečníkov maximum a nebolo to inak ani počas tohto skúšobného procesu, ktorý nebol jednoduchý. Javisko všetko odhalí. Tanečník musí dať svojej postave dušu, vyjadriť ju bez slov, iba svojím pohybom. Keď sa to podarí, publikum dýcha spolu s postavou a prežíva ten príbeh spolu s tanečníkmi.“, Práve dramatickosť, reálne uchopenie postáv v rovine charakterov, ich poľudštenie a prirodzené javiskové konanie robia z Giselle výnimočné dielo svetového významu.

SND: Giselle skúška

DRUHÁ PREMIÉRA PRE MIMORIADNYCH RUSOV

Na scéne Baletu SND ho od premiéry interpretovali sólistka Maria Rudenko, demisólistka Luana Brunetti a sólistka Tatum Shoptaugh. V súčasnosti máte možnosť v titule vidieť aj „nováčikov“ súboru, prvých sólistov Olgu Chelpanovúspolu s jej manželom Konstantinom Korotkovom. Ich prvá sezóna s Baletom SND bola plná triumfov, či už hovoríme o Labuťom jazere, balete Za hranicami hriechu, či Esmeralde. Do ich bohatého repertoáru pribudla aj romantická Giselle a aj v nej sa im výnimočne darí. Obaja tanečníci sú výnimočnou kombináciou osobnosti, technickej a interpretačnej istoty a sily.

Giselle SND Juraj Žilinčár photography

Obľúbeným titulom Oľgy Chelpanovej je Esmeralda: „Esmeralda má pre mňa všetko, čo má balet mať. Vidím sa v nej. Je mi zo všetkých postáv najbližšia. Balet je kombináciou úžasných kostýmov, scény, choreografie…. Nevnímam samu seba ako labuť, Giselle je mi trocha bližšia, ale Esmeralda vyhráva.“

Pre Konstantina Korotkova je skutočnou výzvou balet Za hranicami hriechu. „Doma je šanca tancovať Eifmanov titul minimálna. O to viac ma prekvapilo, že sa mi táto možnosť naskytla práve tu v Bratislave.“ Eifmanov balet má hlbokú myšlienku a vyžaduje si inú prácu, ako klasické tituly. „Vďaka postave Alexeja mám možnosť vyjadriť emócie, na ktoré v klasickom repertoári nie je priestor. Nechápte ma zle, klasický repertoár mám veľmi rád, ale Za hranicami hriechu je veľmi silným titulom.“Nemôžeme inak, než súhlasiť.

POHĽAD DO ZÁKULISIA

Hoci je Giselle klasickým titulom, i v nej sa skrýva pár divadelných trikov – napríklad scéna, kedy sa Giselle na znak šialenstva rozpustia vlasy. Na povolení drdolu sa pracuje už v zákulisí. Musí byť povolený natoľko, aby sa dal behom minútky rozpliesť, ale nesmie sa rozpadnúť predčasne. Na fotografii Oľge Chelpanovej pomáha Cosmina Maria Sobota Zaharia, ktorá v tomto balete stvárňuje jej matku.

SND: Giselle

V druhom dejstve vystupuje Giselle na scénu z hrobu. V praxi to funguje tak, že je pripravená pod javiskom, kde ju „istí“ technika a na javisko ju vyvezie plošina.

Giselle SND

Môže to pôsobiť jednoducho, ale stačil by sebemenší technický problém a zničilo by to celý dojem a tajomno. Ako vyzerá entré Giselle zo zákulisia?

Rovnakým spôsobom prebieha aj odchod zo scény. Po tom, čo sa Giselle podarí zachrániť Alberta a rozdelí ich úsvit. Giselle je pre svet baletu nesmrteľným kusom, a nie je len klenotom vrcholného romantizmu, ale aj ľudskou výpoveďou, tragédiou a drámou so sociálnou tematikou.

Giselle SND

DOJMY Z PRVEJ SEZÓNY

Ruský pár je v Bratislave a v Balete SND spokojný. Obaja sa tešia z každej novej príležitosti, ale aj z možnosti chodiť reprezentovať Balet SND do zahraničia. „Bratislava je pre nás taká akurát. Páči sa nám tunajší pokoj a život bez stresu. Aj veľkosť mesta je veľmi príjemná a páči sa nám atmosféra. Kolegovia zo súboru nás prijali výborne a nemáme sa načo sťažovať. Sme tu všetci jedna partia.“ Vyjadrila sa Oľga.

Olga Chelpanova a Konstantin Korotkov

DOVIDENIA ANA

Posledné predstavenie Giselle bolo labuťou piesňou Any Beschie, ktorá strávila v súbore Baletu SND viac než 10 rokov a v polovici júla odchádza do Nemecka. Najvýraznejšie ste si ju mohli všimnúť ako Aničku v balete Slovenské tance (Životy svetiel). Po poslednom predstavení sa rozhodla poďakovať kolegom aj publiku: „Posledné dva dni som bola veľmi smutná a bála som sa poslednej Giselle. Bratislava a Balet SND pre mňa boli domovom a budú mi chýbať. Bola som prekvapená, že som si posledné predstavenie naozaj užila a neplakala som. Teším sa na nové výzvy, ale zároveň mi budete všetci chýbať.“  Ďakujeme Ana a prajeme veľa úspechov do nových začiatkov!

Tábor ľudového tanca vo Východnej tento rok absolvuje 80 účastníkov


HybajHO Rozhýbkosti 2017

Hlavným cieľom tábora je naučiť účastníkov tradičné tance tak, ako sa vyvinuli vo svojom prirodzenom prostredí, oslobodené od umelých zásahov choreografa.

BRATISLAVA, 15. júla 2018 (teraz.sk, TASR)

Celoslovenský tábor ľudového tanca v prostredí amfiteátra vo Východnej, ktorý v týchto dňoch už deviatykrát pripravuje Liptovské kultúrne stredisko (LKS), bude zameraný na tance z Parchovian, Myjavy, Ždiaru, Východnej i Lendaku. V tomto roku ho absolvuje 80 účastníkov. Päťdňové sústredenie s názvom Tancovanie pod Kriváňom sa uskutoční v dňoch od 18. do 22. júla. TASR informovala odborná metodička pre folklór LKS Michaela Košová.

„Náš tábor je určený pre širokú verejnosť – bez rozdielu tanečných skúseností, veku či členstva vo folklórnom kolektíve. Pracujeme súčasne v skupine pokročilí a začiatočníci a každý účastník sa tak môže zaradiť do úrovne, ktorá mu vyhovuje,“ dodala metodička.

Hlavným cieľom tábora je naučiť účastníkov tradičné tance tak, ako sa vyvinuli vo svojom prirodzenom prostredí, oslobodené od umelých zásahov choreografa. Na základe pravidiel, fungujúcich vo vnútornej štruktúre tanca, sa ho účastníci učia voľne používať. „Podstatou myšlienky je vrátiť tradičné tance z javiska späť medzi ľudí a to nie len medzi členov folklórnych súborov, ale najmä nadšencov a priaznivcov z radov laikov, ktorých sa za uplynulých osem rokov tanečného tábora vystriedalo pod Kriváňom viac ako 330 a mnohí sa k nám každoročne vracajú,“ priblížila.

Počas uplynulých ôsmich ročníkov sa na tábore vystriedali tanečníci od Bratislavy po Košice, ale i spoza hraníc – z Českej republiky, Južnej Kórey či Poľska. Tancovať sa bude každý deň v dvoch trojhodinových blokoch. Ani v tomto ročníku nebude chýbať spevácka dielňa pod vedením speváčky a etnologičky Andrey Jágerovej, hosťom tábora bude rodina Topoľovských z Parchovian a kapela Paľa Michaličku z Brezovej pod Bradlom.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a spolufinancoval Žilinský samosprávny kraj.