Vila Tugendhat a ProART Company uvedie na svetových javiskách premiéru polozabudnutý mystifikačný balet Uspud Erika Satieho


ProART Company chystá na 19., 20 a 21. mája premiéru v Brne v priestoroch Vily Tugendhat. Dvojdielny tanečný večer Martina Dvořáka predstaví prvé scénické uvedenie ojedinelého mystického klavírneho baletu Erika Satieho Uspud a súčasne „elektro-akustické“ choreografie Emoticon. Kapacita jedného tanečného vystúpenia vo vile je 30 divákov. ProART Company a Martin Dvořák sa vo svojej tvorbe zameriavajú na netradičné scénické uvedenia diel vážnej hudby.

Brno 8. máj 2014 (tanecniaktuality.cz) – Po predchádzajúcom uvedení projektu s Filharmóniou Brno (Foreign Bodies, a Stravinského Příběhu vojáka či komorných inscenacií Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata a String Quartets) sa ProART vo svojom dalšom dramaturgickom smerování rozhodol pre uvedenie kresťanského mystického či mystifikačného baletu Erika Satieho Uspud.
Uspud je hudobné divadlo, ktoré vzniklo v roku 1892 a autorom označené za „kresťanský balet o troch dejstvách“ s textom J. P. Contamine de Latoura. Dodnes však nie je jasné, v akom zmysle mal byť text v balete prezentovaný, nie je jasná ani žiadna priama väzba k partitúre. Existuje niekoľko koncertných verzií, keď je text voľne recitovaný cez hudbu či naopak uvedený len projekčne na plátne. Text totiž nie je komponovaný k notám ani do rytmu. Je len volne režijne a interpretačne komponovaný.
Uspud bol pôvodne myslený ako tieňohra pre uvádzanie v nočnom klube na Montmartre. Satie ho nakoniec uviedol, ale nie je nikde doložené, v akom a či vôbec v nejakom scénickom prevedení. Uspud bol potom predstavený ako skladba riaditeľa pařížskej Opery, ten ju však pre scénické uvedenie zamietol. Uspud je totiž komplikovaná skladba, paródia a vážný akt súčasne, neúplné  konceptuálne gesto. Čo tým Satie zamýšľaľ, nie je teda zrejmé. Hudbu totiž nie je možné hrať na nástroje uvedené v partitúre. Dielo je často vnímané ako paródia na operu a vtedajší wagneristický gesamtkunstwerk. Text môže byť vnímaný i ako paródia, pocta či variácie na Flaubertov text Pokušenie svätého Antonína. Ako ukážka ironického podtextu diela môže poslúžit časť prvého dejstva, označeného ako „zvuk trubky“, komponovaný však pre sláčikový kvartet.

V druhej časti večera bude uvedená choreografia Emoticon s hudbou súčasného hudobného telesa Piano Interrupted Tomase Hodge a Franze Kirmanna rovnako ako Satieho najznámejšie skladby Gymnopediés. „Koncept choreografia sa nesie v strete nového a starého, súčasného s minulým. Tak ako budova vily vo svojej dobe radikálne zmenila vnímanie a estetiku architektúry, tak i hudobná kompozícia je stretom modernej klavírnej skladby 20. storočia s tou súčasnou. Klavírna akustická skladba tu naráža na elektronickú kompozíciu 21. storočia a láme sa do nového tvaru, bližšieho poslucháčovi dnešnej mladej generácie,“ uvádza tvorcovia. Obaja interpreti, Irene Bauer a Martin Dvořák, hľadajú možný dialóg medzi pevnou štruktúrou Satieho partitúry a zvukovej voľnosti Hodge a Kirmanna. „V slobodnom zovretí stien vily ide o profesionálnu spoveď dvoch výnimočných osobností tanečného divadla. Dialóg akustických nástrojov – klavíru a sláčikových – s elektronikou tu stojí ako východiskový bod pre javiskové dianie, ktoré v sebe nenesie potrebu naratívnosti, len emocionálneho naplnenia pohybového a hudobného vyjádrenia. Posledným aspektom je živý doprovod Richarda Pohla, ktorý okrem interpretácie Satieho skladby hľadá vlastný prístup, ako vstúpiť do živého dialógu s reprodukovanou hudbou, resp. so samotnými tanečníkmi. Pôjde teda súčasne i o “stret” živej a nahranej hudby.
Premiéra sa uskutoční vo Vile Tugendhat v Brne, ktorá tak poprvýkrát v novodobej histórii nadobudne svoje priestory pre realizáciu tanečného projektu a nepriamo tak odkáže k dobe minulej, kedy na tomto mieste bola tanečná škola. Nie je to teda poprvýkrát, čo tanec do vily zavíta. Predstavenie bude ďalej uvedené v Prahe, Bratislave, Budapešti a Drážďanoch. Na projekte sa bude podieľať okrem choreografa, režiséra a interpreta Martina Dvořáka takisto aj klavirista Richard Pohl, herec Mestského divadla Brno Aleš Slanina a tanečnica ProART Company Irene Bauer. Kostýmové návrhy budú dielom výtvarníčky Jindry Rychlé.