Tanec, virtuál, hudba a esá choreografie


Bratislava v pohybe, súčasný tanec

Do rušných ulíc vtiahli tanečníci snažiaci sa aspoň na chvíľku pristaviť chodcov križujúcich od Laurinskej po Vydrickú bránu uličky starej Bratislavy.

 

BRATISLAVA, 1. októbra 2019 (kultura.pravda.sk, Jena Opoldusová)

Medzi umelcami obľúbeným site-specific projektom upozorňovali, že sa začína medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe.

Kto ich nezaregistroval cez víkend, banovať nemusí. V prvú sobotu a nedeľu októbra ich môže popoludní stretnúť na trase od Michalskej brány po koniec Panskej ulice. „Ozveny, spomienky a atmosféra mesta. Konkrétne miesta a zákutia rozvibrované pohybom a zvukom v interakcii s putujúcimi aj náhodnými divákmi,“ opisuje svoj projekt tanečnica a choreografka Soňa Ferienčíková.

„Pre súčasný tanec neexistuje priestor, preto vychádzame aj do ulíc. Obecenstvo zvyknuté vnímať tanec staticky môže zdvihnúť zadok a okoloidúci, ktorí sa rozhodnú tanečníkov sprevádzať, môžu získať neopakovateľnú fyzickú skúsenosť. Bratislava v pohybe je tak skutočne v pohybe,“ hovorí riaditeľka medzinárodnej prehliadky Miroslava Kovářová.

Hviezda choreografie z Belgicka

Vytvoril choreografiu pre romantickú drámu Anna Karenina s Keirou Knightley a Judom Lawom v hlavných úlohách. Režíroval pohyb v Shakespearovom Hamletovi, v ktorom sa zaskvel Benedict Cumberbatch. Vymýšľal choreografie pre klipy americkej star Beyoncé. Úspešný belgický choreograf svetového mena Sidi Larbi Cherkaoui – inak tiež umelecký riaditeľ Flámskeho kráľovského baletu – bude jednou z najväčších hviezd 23. ročníka medzinárodného festivalu súčasného tanca. Jeho súbor Eastman, ktorý založil pred deviatimi rokmi, uvedie v Slovenskom národnom divadle predstavenie Nomád.

Pre svoje podobenstvo si zvolil púšť, ktorej obrovský obraz zapĺňa zadnú časť scény. Na animovanom pozadí sa vznáša zem nad horizontom ako mesiac. „Púšť ako miesto izolácie, ale aj slobody. Ako metafora toho, čo zažívajú tí, čo sa rozhodnú opustiť vlasť a dostávajú sa do nehostinného prostredia našich krajín, kde sa cítia opustení a vylúčení. Alebo púšť ako symbol vnútornej izolácie. Každý si v predstavení môže nájsť veľa metafor,“ hovorí Miroslava Kovářová.

Na pozadí fascinujúcej premenlivosti vetrom poháňaných dún sledujú diváci bytosti, ktoré dokážu prekvitať aj v najkrutejších podmienkach. Cíti až fyzický smäd, emóciami nabitú túžbu po úteche i hľadanie spirituality. Sidi Larbi Cherkaoui skladá mozaiku z obrazov živej i neživej púšte a bytostí, čo sa v nej pohybujú. Zaujímavý je aj choreografov výber hudobných kompozícií, ktorý je mixom súčasnej, orientálnej, reprodukovanej aj živej hudby. „Umeleckým krédom Sidiho Larbiho Cherkaouiho je spájanie komunít, umeleckých žánrov aj ľudí, s ktorými pracuje,“ pripomína riaditeľka medzinárodného festivalu.

Osem predstavení, štyri javiská

V štyroch priestoroch (Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Nedbalka, priestor súčasnej kultúry A4, SND) uvedie Bratislava v pohybe do 25. októbra osem predstavení. V utorok ju odštartuje taiwanský súbor Horse s choreografiou FreeSteps – BodyScenes. Odborníci ju charakterizujú ako hostinu evokatívnych, hravých malých tancov, ukazujúcich celú škálu pružnej telesnosti a dramatického talentu účinkujúcich.

Third Dance etablovanej dvojice Niv Sheinfeld a Oren Laor je podľa izraelských kritikov najsilnejším predstavením sezóny. Prelínaním tanca a fyzického divadla autori reflektujú tému lásky a potreby uznania. Symbol lásky, ktorou je obrovská kytica, rozmetajú na kúsky a rozhádžu po zemi, kde sa zmení na pestrofarebný koberec. A z obrazu ničenia je náhle obraz inšpiratívnej krá­sy.

Ľudia blúdiaci v džungli virtuálnej reality sa nechávajú strhnúť do víru, v ktorom sú aj tie najdivokejšie predstavy skutočné. Realita posúva svoje hranice k horizontu nekonečna, až rozhranie medzi možným a nemožným celkom zmizne. Sme ešte schopní rozlíšiť realitu a virtuálny svet, pýta sa predstavenie Ludum súboru Anton Lachký Company. Založil ho v Belgicku žijúci a tvoriaci slovenský tanečník a choreograf, ktorý precestoval svet a ktorého tvorbu vyznamenali už viacerými prestížnymi cenami.

Napriek obmedzeniam dojíma

„Ja, Chiara Bersani, výška 98 cm, sa vyhlasujem za mäso, svaly a kosti jednorožca. Nepoznám jeho srdce, no pokúsim sa mu dať svoj dych a svoje oči. Oblečiem si jeho podobu, vyrobím jeho kostým, ktorý sa stane brnením a kožou,“ hovorí o svojom predstavení Seeking Unicorns talianska performerka a choreografka, ktorá za toto predstavenie získala na festivale v Edinburghu v lete prestížne ocenenie Total Theatre Award v kategórii tanec.

„Napriek tomu, že jej pohyb tela je veľmi obmedzený, dokázala urobiť krásne, veľmi humánne a dojemné predstavenie. Všetci máme podľa nej právo na lásku a na to byť krásni, ale iba vtedy, ak sa dokážeme na toho druhého napojiť. A ona to aj napriek svojmu hendikepu dokáže,“ pripomína Miroslava Kovářová. Talianska umelkyňa patrí podľa jej slov k najväčším hviezdam tohto ročníka festivalu.

Predstavenia, ktoré očaria spojením tanca, vizuálneho konceptu a hudby. To je stručná charakteristika programovej ponuky 23. ročníka Bratislavy v pohybe, ktorého choreografie zavedú divákov do vzdialených svetov a súčasným pohybovým slovníkom vyprovokujú všetky zmysly a podpichnú myseľ.