Balet Anna Karenina sa zrodil v ťažkej drine


anna karenina

Svetoznámy príbeh Leva Nikolajeviča Tolstého Anna Karenina v neoklasickom baletnom šate,  ktorý uvedie v premiére v piatok 25. apríla Štátne divadlo Košice, sa podľa sólistov rodil v ťažkej práci. Ruský režisér a choreograf Kirill Simonov podľa šéfa baletu Andriia Sukhanova vytvoril  exkluzívne reprezentatívne dielo európskych rozmerov.

Košice 25. apríl 2014 (kosickespravy.sk) – Na príprave tretej baletnej premiéry v prebiehajúcej sezóne sa podieľal medzinárodný realizačný tím. Mladý ruský režisér a choreograf prizval k tvorbe svojich stálych spolupracovníkov ruského scénografa Emila Kapeliuscha, litovskú kostýmovú výtvarníčku Stefaniju von Grawrog a fínskeho svetelného dizajnéra Aleksandra Mustonena. „Kirill je výnimočný v tom, že pri práci dokáže ľudí spojiť tak, že spoločne idú za jedným cieľom. Simonov je jednoducho vo svojom fachu zárukou kvality, čoho svedectvom je aj to, že v posledných rokoch sa jeho diela, alebo on osobne či tanečníci, ktorý v jeho predstaveniach tancujú, pravidelne dostávajú do nominácii na prestížne ruské divadelné ocenenie Zlatá maska. Zaujímavosťou v tvorbe Simonova je určite skutočnosť, že každé jeho predstavenie je exkluzívnym originálom, nikdy svoje predstavenia neprenáša z divadla do divadla. Myslím, že aj toto košické predstavenie diváci ocenia a zamilujú si ho,“ povedal o režisérovi a jeho novej inscenácii Kapeliusch. Ako doplnila von Grawrog, so Simonovom spolupracovala už na siedmich produkciách a tú, ktorá vznikla v Košiciach, považuje za jednu z najlepších.

Práca so Simonovom bola úplne iná a pre baletný súbor aj úplne nová. „Bola to pre nás veľmi ťažká práca, lebo to predstavenie je po všetkých stránkach veľmi náročné. V predstavení sú zachované tradičné výtvarné prvky, ale je to akoby súčasný a subjektívny pohľad režiséra na románovú tému,“ hovorí umelecký šéf košického baletu a zároveň sólista Sukhanov.  Predstaviteľka Anny Kareniny, sólistka Eva Sklyarová, tvrdí, že v svojej doterajšej kariére nič ťažšie ešte netancovala. “Ale ja osobne som sa do tohto predstavenia zamilovala, hoci tá práca bola veľmi, veľmi náročná.  Ťažký je predovšetkým jeho pohybový slovník choreografa, plastické pohyby celého tela si vyžadujú dokonalú techniku. Náročné je to aj v tom, že v predstavení je veľké množstvo duetov. A prvýkrát sme sa pri práci stretli s tým, že sme nemali žiadnu kreativitu a voľnosť pri tvorbe pohybov. Kirill je veľký detailista a všetko musíme tancovať presne tak ako to chce on,“ dodala Sklyarová.