Tanečný Shakespeare – The Tempest v Balete SND


Posledná premiéra tejto sezóny bude patriť trom domácim tvorcom a súčasnej tanečnej reči. Tri pôvodné diela, tri výpovede zhmotnené do pohybu – ľudské telo ako prastará látka, z ktorej sa rodia nové príbehy. Slová v tomto príbehu nie sú dôležité – iba telo a jeho čisto fyzická reč. Na otázku, aký motív z Búrky je pre nich určujúci, tvorcovia novinky The Tempest odpovedajú nasledovne.

Bratislava 6. máj 2014 (Eva Gajdošová I Portál máj, jún 2014)

Jaro Viňarský:
Z Búrky ma najväčšmi oslovuje postava Calibana reprezentujúceho prírodného človeka – slobodného, nedotknutého „socializáciou“. Caliban je v Búrke akýmsi neuchopiteľným primitívnym monštrom, ktorého treba skrotiť. V kontexte dnešnej doby je symbolom inakosti, ktorej sa bojíme a z pocitu ohrozenia často volíme cestu násilia.

Výtvarným prvkom nie je nič viac než telá tanečníkov. Z masy tiel, tvoriacej jedno monštruózne, no poetické a morfujúce telo, vystupuje jeden Caliban za druhým. Mojimi inšpiračnými zdrojmi sú okrem iného aj bohatý ilustračný arzenál zobrazovania anatómie Shakespearovej doby, dielo nemeckého výtvarníka Maxa Neumanna a kinetické umenie Thea Jansena Strandbeesta.

Jozef Vlk:
Búrka je v prírodnom ponímaní mágiou a synonymom napätia. Vnímam ju ako prirodzený cyklus napätia a uvoľnenia. A Shakespeare svoju Búrku viedol práve týmto smerom. Do uvoľnenia po búrke a opätovného prosperovského napätia. Búrky sa opakujú. Spravodlivosť neexistuje. Je to archetyp toho, v čom žijeme. V mágii javiska a pohybu, tieňov a ilúzie. 

Stanislava Vlčeková:
Východiskovým znakom je pre nás kruh a jeho napĺňanie. Abstraktný ostrov, ktorého pobrežie je definované shakespearovským príbehom Prospera a Mirandy, materializácie postáv uprostred nekonečného vesmíru. Calibanov ostrov je kruhom, ktorý však fiktívne pretínajú iné a ďalšie kruhy. A kruh je pre nás novým druhom štvorca, symbolom hmoty a magickej premeny.

Andrej Petrovič:
Výtvarnými prvkami môjho stvárnenia Calibana sú hlina a obrovský stôl, ktorý bude na scéne akoby druhým javiskom. Riešim otázky hmoty, vymedzovanie priestoru a hranice vzťahu. 

Jaro Spring Viňarský (1978, Vranov nad Topľou), tanečník, choreograf, performer, tanečný pedagóg Absolvoval: pražskú Akadémiu múzických umení, odbor choreografia tanca.
Tvorcovia, s ktorými spolupracoval: Simone Sandroni, Julyen Hamilton, Irene Stamou, Frey Faust, Nigel Char-nock, Ivan Wolf, Milan Kozánek, Tomáš Krivošík, Julyen Hamilton a ďalší).               Ocenenia: držiteľ viacerých cien z českej tanečnej scény. V roku 2013 získal v New Yorku prestížnu cenu Bessie Award v kategórii „outstanding performer“ za choreografiu Pavla Zuštiaka Bastard. 
Aktuálne pôsobí: na Slovensku, (Stanica Žilina-Záriečie) a v New Yorku (projekt Painted Bird).

Stanislava Vlčeková (1981, Zvolen), tanečnica, choreografka, tanečná pedagogička
Absolvovala: Konzervatórium Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici a Vysokú školu múzických umení v Bratislave.
Tvorcovia, s ktorými spolupracovala: Zuzana Hájková, Šárka Ondrišová, Martin Čičvák, Roman Polák, David Zambrano, Steve Paxton, Lisa Nelsonová, Julien Hamilton, Hervé Diaznas atď.
Ocenenia: Cena poroty na Saitama International Dance Contest v Tokiu, cena TAOS ako Tanečná osobnosť sezóny v súčasnom tanci za produkciu Hexen (2009).
Aktuálne pôsobí: v divadle Debris Company, pre ktoré vytvorila viacero diel na hudbu Jozefa Vlka, naposledy projekt EPIC (2012). Spolupracuje s významnými slovenskými režisérmi. Od roku 2011 pedagogicky pôsobí na Katedre hereckej tvorby VŠMU v Bratislave.

Andrej Petrovič (1982, Bojnice), tanečník, asistent choreografa, choreograf
Absolvoval: Konzervatórium Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici a Vysokú školu múzických umení v Bratislave.
Tvorcovia, s ktorými spolupracoval: Russell Maliphant, Julien Hamilton, Martin Kilvády, Marta Poláková, Chrys Parkinson, Editta Braun, Giorgio Barberio Corsetti/Fatore Kappa, Jean Abreu, Juraj Korec, Jozef Vlk, Akram Khan.
Aktuálne pôsobí: od roku 2007 je členom prestížnej svetovej Akram Khan Company v Londýne, kde je zároveň asistentom choreografa Akrama Khana. Spolupracoval s ním aj na príprave záverečného ceremoniálu letných olympijských hier v Londýne. Zatiaľ ich poslednou spoluprácou je nová produkcia iTMOi, ktorá vznikla pri príle-žitosti storočnice uvedenia Stravinského Svätenia jari, (v septembri 2013 ju uviedli aj na Slovensku v historickej budove SND).

Jozef Vlk (1961, Bratislava), autor, režisér, performer, skladateľ, hudobník a producent
Absolvoval: Po založení divadelnej skupiny Hubris (neskôr premenovanej na Debris) absolvoval niekoľko hudobno-divadelných štipendií (Graz, Stuttgart, Amsterdam atď.) a workshopov.
Tvorcovia, s ktorými spolupracoval: Matew Hawkins, Judy Kaplan, Loyd Newson, Marjolin Sinke, F. Cox, Jean Michel Bruyére, Pauline de Groot, Martin Burlas, Milan Sládek, Marta Poláková, Šárka Ondrišová, Kamil Žiška, Martin Luther, Martin Čičvák, Juraj Chlpík a ďalší).
Ocenenia: V roku 2012 získal divadelné ocenenie DOSKY za najlepšiu hudbu k inscenácii Rose.
Aktuálne pôsobí: v Debris Company, je autorom hudby a zároveň režisérom inscenácií, ktoré vznikli v rozpätí posledných desiatich rokov v produkcii Debris Company v choreografii Stanislavy Vlčekovej.

The Tempest (Prospero, Caliban and the Lovers)
večer pôvodnej choreografie
koncept a choreografia: Stanislava Vlčeková, Jaro Viňarský,Andrej Petrovič
réžia: Jozef Vlk, Peter Bebjak
hudba: Peter Zagar, Jozef Vlk
scéna: Tom Ciller
kostýmy: Katarína Holková
svetelný dizajn: Robert Polák
premiéra: 30. a 31. mája 2014, historická budova SND