Kam kráča súčasný tanec? Odpoveď hľadá Nu Dance Fest


Solo for two voices Magdalena Reiter Milan Tomášik Nu dance fest

Milujúca matka, hlásajúca otroctvo i vraždenie. Pár milencov, čo propaguje pokrivený výklad sveta. Deti, ktoré v zápale hry bezstarostne hajlujú. Možno vôbec zabrániť opakovaniu histórie? Vpisuje sa do ľudského tela ideológia tak ako DNA?

 

BRATISLAVA, 24. apríla 2018 (PRAVDA, Jena Opoldusová)

Tieto i ďalšie naliehavé otázky kladie intermediálna performance Everywhen, ktorá cez ostrý kontrast osobného a politického života skúma, kde sa berie nenávisť, zlo a pomstychtivosť. V človeku i spoločnosti. Medzinárodný projekt otvoril v piatok 13. ročník Nu Dance Festu v Bratislave. Do 25. apríla uvedie osem produkcií predstavujúcich to najzaujímavejšie zo scény súčasného tanca a pohybového divadla. Festivalové dianie, v ktorom nechýbajú ani rôzne sprievodné podujatia, sa bude odohrávať v A4 – priestore súčasnej kultúry a v Štúdiu 12.

„Pre súčasný tanec je česko-slovenský priestor omnoho dôležitejší ako pre iné druhy umenia. Migrácia za prácou je pre tanečníkov a choreografov nevyhnutná, jazyk tanca nepotrebuje preklad. Väčšina tvorcov vlastne stále nerozdeľuje slovenskú a českú scénu, takže aj preto sme ako tému Nu Dance Festu zvolili tentoraz spoluprácu týchto dvoch krajín, ktorá ju materializuje. A sté výročie vzniku Československa sa, samozrejme, tiež natískalo,“ hovorí pre Pravdu riaditeľka prehliadky Petra Fornayová.

Existuje aj to, čo oči nevidia? Možno osud odvrátiť, hoci ho nepoznáme? Do fantazmagorického sveta, v ktorom panuje sen a podvedomie, zavedie divákov temné, ale poetické dueto Untied Tales. „Je jednoduché a mnohovrstevné – ako cibuľa,“ vysvetľuje kanadsko-slovenská autorská dvojica Clara Furey a Peter Jaško. „Sú to nielen životní partneri, ale aj partneri na javisku, a to v ich projekte strašne cítiť,“ pokračuje riaditeľka festivalu. Clara Furey, patriaca k mladšej generácii, je podľa nej nesmierne talentovaná multiumelkyňa, ktorá spieva, výborne tancuje aj hrá divadlo. Peter Jaško je zas jeden z najvýnimočnejších tanečníkov, ktorých Slovensko má. Ich spoločné predstavenie, inšpirované dvoma literárnymi predlohami, vraj patrí k najväčším diváckym ťahákom.

Nevšedný zážitok sľubujú aj Stopy v pamäti. Slalom obrazov na hranici svetla a tmy, ticha a zvuku, ktorý vychádza zo stretnutia s diagnózou – paranoidná schizofrénia. Projekt zoskupenia Odivo získal prívlastok jednej z troch najlepších inscenácií sezóny 2016/2017 a v oblasti pohybového divadla púta pozornosť slovenskej i českej scény. Tanečnú interpretáciu básne Octavia Paza, mexického laureáta Nobelovej ceny, ponúkne predstavenie Solo for two voices. „Milan Tomášik je Slovák, ktorý už dlho žije v Ľubľani, Magdalena Reiter Poľka, ktorá robila množstvo projektov pre poľské divadlá a tiež žije v Ľubľani. A predstavenie produkovalo Slovinsko. Chcela som upozorniť, že aj za touto produkciou treba hľadať Slovensko,“ pripomína Petra Fornayová.

Už v stredu podvečer otvorí Nu Dance Fest workshop 60+. Hoci súčasný tanec je blízky skôr mladším generáciám, myslia organizátori aj tých skôr narodených. A vraj nie je málo tých, čo majú záujem o workshop, v ktorom sa môžu naučiť pohybové variácie vychádzajúce z pohybových daností. „Tento formát som si vymyslela preto, aby som im sprostredkovala poznanie, že súčasný tanec je niečo, čo ich možno obišlo, ale je to zaujímavé,“ dodáva riaditeľka 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla.