Balet od hudobného skladateľa Adolphe Charlesa Adama Giselle môžete vidieť na scéne Baletu SND už druhú sezónu. Silný a dojímavý príbeh o dievčine, ktorú podvedie muž z vyššej spoločnosti a ona na následky sklamania zomiera sa teší priazni publika natoľko, že je takmer neustále vypredané. Možno aj preto sa mu ušla možnosť byť rozlúčkou s uplynulou divadelnou sezónou.
BRATISLAVA, 23. júla 2018 (zazivasen.sk, Natália Jabůrkova)
Balet Giselle, mal prvú premiéru v roku 1841 v Paríži, a je ukážkovým príkladom estetiky obdobia romantizmu, na čom má zásluhu nielen dojímavý romantický príbeh libretistov Théophila Gautiera a Julesa-Henriho Vernoya de Saint-Georgesa, ale aj melodická a rytmická ľahkosť hudby. Tento romantický balet reflektoval dianie v literatúre, výtvarnom umení aj spoločnosti a stal sa plnohodnotným dramatickým tvarom.
So súborom Baletu SND ho naštudoval Rafael Avnikjan, pričom tento titul je jeho druhým naštudovaním romantického diela. Prvé naštudovanie prebehlo počas jeho pôsobenia v Balete SND v sezóne 1999/2000: ,,Každý balet inscenujem nanovo, vždy pridám nové mizanscény, kroky, variácie. Ale načo meniť zmysel, obsah, postavy? Zároveň sa však musím držať pôvodného libreta, partitúry a choreografického konceptu, to je pre mňa záväzné. Giselle bude už na prvý pohľad iná vďaka nádhernej scéne a kostýmom dvoch vynikajúcich hosťujúcich výtvarníkov – Juana Guillerma Novu a Lucu dall’Alpiho. Výnimočnosť baletov však robia hlavne tanečníci. Vtedy som robil s celkom iným súborom, dnes je úroveň súboru inde, je tu veľa mladých šikovných tanečníkov. Moje nároky sa nezmenili, vždy chcem od tanečníkov maximum a nebolo to inak ani počas tohto skúšobného procesu, ktorý nebol jednoduchý. Javisko všetko odhalí. Tanečník musí dať svojej postave dušu, vyjadriť ju bez slov, iba svojím pohybom. Keď sa to podarí, publikum dýcha spolu s postavou a prežíva ten príbeh spolu s tanečníkmi.“, Práve dramatickosť, reálne uchopenie postáv v rovine charakterov, ich poľudštenie a prirodzené javiskové konanie robia z Giselle výnimočné dielo svetového významu.
DRUHÁ PREMIÉRA PRE MIMORIADNYCH RUSOV
Na scéne Baletu SND ho od premiéry interpretovali sólistka Maria Rudenko, demisólistka Luana Brunetti a sólistka Tatum Shoptaugh. V súčasnosti máte možnosť v titule vidieť aj „nováčikov“ súboru, prvých sólistov Olgu Chelpanovúspolu s jej manželom Konstantinom Korotkovom. Ich prvá sezóna s Baletom SND bola plná triumfov, či už hovoríme o Labuťom jazere, balete Za hranicami hriechu, či Esmeralde. Do ich bohatého repertoáru pribudla aj romantická Giselle a aj v nej sa im výnimočne darí. Obaja tanečníci sú výnimočnou kombináciou osobnosti, technickej a interpretačnej istoty a sily.
Obľúbeným titulom Oľgy Chelpanovej je Esmeralda: „Esmeralda má pre mňa všetko, čo má balet mať. Vidím sa v nej. Je mi zo všetkých postáv najbližšia. Balet je kombináciou úžasných kostýmov, scény, choreografie…. Nevnímam samu seba ako labuť, Giselle je mi trocha bližšia, ale Esmeralda vyhráva.“
Pre Konstantina Korotkova je skutočnou výzvou balet Za hranicami hriechu. „Doma je šanca tancovať Eifmanov titul minimálna. O to viac ma prekvapilo, že sa mi táto možnosť naskytla práve tu v Bratislave.“ Eifmanov balet má hlbokú myšlienku a vyžaduje si inú prácu, ako klasické tituly. „Vďaka postave Alexeja mám možnosť vyjadriť emócie, na ktoré v klasickom repertoári nie je priestor. Nechápte ma zle, klasický repertoár mám veľmi rád, ale Za hranicami hriechu je veľmi silným titulom.“Nemôžeme inak, než súhlasiť.
https://www.instagram.com/p/BbXRTnglOtC/?utm_source=ig_embed
POHĽAD DO ZÁKULISIA
Hoci je Giselle klasickým titulom, i v nej sa skrýva pár divadelných trikov – napríklad scéna, kedy sa Giselle na znak šialenstva rozpustia vlasy. Na povolení drdolu sa pracuje už v zákulisí. Musí byť povolený natoľko, aby sa dal behom minútky rozpliesť, ale nesmie sa rozpadnúť predčasne. Na fotografii Oľge Chelpanovej pomáha Cosmina Maria Sobota Zaharia, ktorá v tomto balete stvárňuje jej matku.
V druhom dejstve vystupuje Giselle na scénu z hrobu. V praxi to funguje tak, že je pripravená pod javiskom, kde ju „istí“ technika a na javisko ju vyvezie plošina.
Môže to pôsobiť jednoducho, ale stačil by sebemenší technický problém a zničilo by to celý dojem a tajomno. Ako vyzerá entré Giselle zo zákulisia?
Rovnakým spôsobom prebieha aj odchod zo scény. Po tom, čo sa Giselle podarí zachrániť Alberta a rozdelí ich úsvit. Giselle je pre svet baletu nesmrteľným kusom, a nie je len klenotom vrcholného romantizmu, ale aj ľudskou výpoveďou, tragédiou a drámou so sociálnou tematikou.
DOJMY Z PRVEJ SEZÓNY
Ruský pár je v Bratislave a v Balete SND spokojný. Obaja sa tešia z každej novej príležitosti, ale aj z možnosti chodiť reprezentovať Balet SND do zahraničia. „Bratislava je pre nás taká akurát. Páči sa nám tunajší pokoj a život bez stresu. Aj veľkosť mesta je veľmi príjemná a páči sa nám atmosféra. Kolegovia zo súboru nás prijali výborne a nemáme sa načo sťažovať. Sme tu všetci jedna partia.“ Vyjadrila sa Oľga.
DOVIDENIA ANA
Posledné predstavenie Giselle bolo labuťou piesňou Any Beschie, ktorá strávila v súbore Baletu SND viac než 10 rokov a v polovici júla odchádza do Nemecka. Najvýraznejšie ste si ju mohli všimnúť ako Aničku v balete Slovenské tance (Životy svetiel). Po poslednom predstavení sa rozhodla poďakovať kolegom aj publiku: „Posledné dva dni som bola veľmi smutná a bála som sa poslednej Giselle. Bratislava a Balet SND pre mňa boli domovom a budú mi chýbať. Bola som prekvapená, že som si posledné predstavenie naozaj užila a neplakala som. Teším sa na nové výzvy, ale zároveň mi budete všetci chýbať.“ Ďakujeme Ana a prajeme veľa úspechov do nových začiatkov!
https://www.instagram.com/p/Bk0zkVQgArr/?taken-by=anna.sanziana